Właściwości pistacji

Składniki odżywcze w 100 g produktu

Wartość energetyczna 520,00  kcal     Witaminy
Tłuszcze 45,32  g     Witamina C 5,60  mg
Węglowodany 14,00  g     Witamina B1 (tiamina) 0,87  mg
w tym cukry 7,66  g     Witamina B2 (ryboflawina) 0,16  mg
Białko 20,00  g     Witamina B3 (niacyna) 1,30  mg
Błonnik 10,66  g     Witamina B6 1,70  mg
Woda 4,37  g     Kwas foliowy 51,00  µg
          Witamina A (RAE) 26,00  µg
Minerały                            Witamina A (IU) 516,00  IU
Wapń 105,00  mg     Witamina E (alfa-tokoferol) 2,86  mg
Żelazo 3,92  mg
Magnez 121,00  mg     Tłuszcze
Fosfor 490,00  mg   Kwasy tłuszczowe nasycone 5,90  g
Potas 1025,00  mg   Kwasy tłuszczowe jednonienasycone 23,25  g
Sód 1,00  mg   Kwasy tłuszczowe wielonienasycone  14,38  g
Cynk 2,20  mg   Kwasy tłuszczowe trans 0,00  g
        Cholesterol  0,00  mg

Indeks glikemiczny (GI): 14

Nie zawierają glutenu, sztucznych barwników i konserwantów. Wolne od GMO.

 

Obniżają poziom cholesterolu i trójglicerydów
Naukowcy z Uniwersytetu Loma Lindaw Kalifornii dowiedli, że dla osób z wysokim poziomem cholesterolu i trójglicerydów pistacje są najlepszych wyborem spośród orzechów. Wystarczy, że będziemy spożywać garść dziennie. Wykazują one bowiem silne działanie przeciwutleniające, a to przyczynia się do poprawy stanu naczyń krwionośnych, a także reguluje poziom cukru we krwi. Jedzenie ich każdego dnia chroni nas więc przed chorobami serca.

Korzystnie wpływają na układ nerwowy
Pistacje są dobrym źródłem witaminy B6 (pirydoksyny),która dobroczynnie oddziałuje na układ nerwowy - odpowiada za jego prawidłowe funkcjonowanie. Ma ona wpływ na ciśnienie krwi, skurcze i pracę serca, a przy tym zwiększa odporność organizmu. Osoby z niedoborem tej witaminy mogą mieć depresję, bezsenność, apatię, problemy z koncentracją i kiepskie samopoczucie. Spora garść pistacji (30 g) pokrywa dzienne zapotrzebowanie na witaminę B6 w 20 procentach. 

Działają odmładzająco
Świetna wiadomość dla pań: jedzenie pistacji to bardzo dobra kuracja przeciwstarzeniowa. Wszystko dzięki obecnym w nich antyoksydantom, które blokują atak wolnych rodników i chronią nas przed zbyt szybkim starzeniem. Pistacje to też dobre źródło tokoferolu, jednej z odmian witaminy E, która nazywana jest "eliksirem młodości". Tokoferol korzystnie wpływa na kondycję skóry, zapobiega tworzeniu się przebarwień, chroni komórki. Zgodnie z danymi amerykańskich naukowców orzechy te należą do produktów o największym potencjale antyoksydacyjnym.

Mogą odchudzać
Choć są kaloryczne, pistacje na tle innych orzechów wypadają najlepiej - jeden orzeszek ma zaledwie 3 kcal. To nie wszystko. Badania dowiodły, że włączenie ich do diety sprzyja redukcji masy ciała. Naukowcy zaobserwowali, że osoby, które każdego dnia 240 kcal spożywały w formie pistacji, schudły znacznie szybciej i więcej od osób, które tyle samo kalorii (co ważne) dostarczały organizmowi w postaci pieczywa. Przekąski te zawierają ponadto znaczne ilości błonnika (aż 10,66 g w 100 g produktu) - a ten odpowiada za prawidłową perystaltykę jelit i właściwy rytm wypróżnień.

Chronią oczy
W pistacjach znajdują się luteina i zeaksantyna - niewystępujące w innych orzechach substancje (karotenoidy). Dostarczanie ich organizmowi wiąże się z obniżonym ryzykiem rozwoju zwyrodnienia plamki żółtej związanego z wiekiem (AMD). Chodzi o przewlekłą chorobę oczu, która występuje po 50. roku życia. W jej wyniku dochodzi do uszkodzenia siatkówki (a szczególnie jej części centralnej - plamki żółtej). Regularne spożywanie tego rodzaju orzechów poprawia wzrok i chroni nas przed schorzeniami oczu. To właśnie luteinie pistacje zawdzięczają swój zielony kolor.
Poza tym pistacje wyróżniają się na tle innych orzechów zawartością witaminy A, która występuje w nich w postaci beta-karotenu. Z związku z tym chronią także przed rozwojem kurzej ślepoty i zespołem suchego oka.

Zapobiegają nowotworom
Jedzenie pistacji to dobry sposób, by uchronić się przed rakiem. W 2009 roku naukowcy, w czasie konferencji Amerykańskiego Towarzystwa Badań nad Rakiem ogłosili, że spożywając 60-70 g pistacji dziennie, wpływamy na obniżenie ryzyka wystąpienia raka płuc i prostaty. Również w tym przypadku chodzi o dobroczynne działanie gamma-tokoferolu (pochodnej witaminy E). Badania naukowe dowiodły także, że jedzenie tych zielonych orzechów może zmniejszyć ryzyko m.in. raka trzustki, który jest jednym z najcięższych nowotworów.

Pistacje w ciąży
Obecnie obowiązujące międzynarodowe zalecania ani nie przestrzegają przed jedzeniem orzechów podczas ciąży, ani tego nie polecają. Wyniki badań dotyczące wpływu orzechów na ciężarne i ich dzieci nie są jednoznaczne. Z jednych wynika, że spożycie orzechów przez przyszłe mamy sprzyja alergiom lub nie ma wpływu na występowanie uczulenia u ich dzieci. Z kolei naukowcy z zespołu dr Lindsay Frazier z Dana-Farber Children`s Cancer w Bostonie (którzy zbadali dietę i stan zdrowia ponad 8 tys. dzieci i ich matek) dowodzą, że dzieci, których matki jadły orzechy (m.in pistacje) w czasie ciąży, rzadziej mają alergię na orzechy. W związku z powyższym ciężarne powinny skonsultować wprowadzenie pistacji do diety z lekarzem prowadzącym ciążę. Należy podkreślić, że kobiety uczulone na orzechy, nie powinny ich nigdy spożywać. 

Niedocenione w kuchni
Pistacje to nie tylko samodzielna zdrowa przekąska - można je również dodawać do jogurtu, zup, domowych pasztetów. Smakują doskonale w połączeniu z rybami, pasują również do sałatek i zapiekanek czy pesto. Znakomicie łączą się z czekoladą. Zrobimy z nich smaczne wypieki - przepyszny jest pistacjowy sernik, babeczki oraz lody. Pistacjowe makaroniki będą elegancką przekąską w trakcie domowych przyjęć. Dobrym pomysłem jest wrzucenie paczki pistacji do torebki albo plecaka - dzięki opakowaniu z zamknięciem strunowym zjemy coś smacznego i zdrowego gdy tylko dopadnie nas głód.

 

 

Zapraszamy na nasze profile na Facebooku i Instagramie. Znajdziesz tam m.in. wiele przepisów kulinarnych z pistacjami.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl